Krispig glutenfri pizza

 
 
 
 
 
Gjorde en pizza som blev så god och knaprig i kanterna. Hittade recept hos Hanna  som jag nästan kopierade helt. Jag blev sugen på banan/curry som jag hade på min pizza. 
 
 
Så här gjorde jag:
1 pizza (räcker till 2 "lagom"-portioner)
 
Pizzabotten:
½ dl sesamfrö
0,5 dl bovetemjöl
0,25 dl mandelmjöl
0,25 dl kokosmjöl
½ msk fiberhusk
½ tsk bakpulver
½ dl valfri mjölk ( jag hade mandelmjölk)
1 ägg
lite salt & oregano
 
Ex på topping:
tacosås eller tomatsås
kalkon
paprika
tomater
rödlök
champinjoner
banan 
curry
oregano
ost (jag hade chiliost)
 
 

Sätt ugnen på 225 ° gärna om det finns "pizzafunktion".

 

Blanda de torra ingredienser i en bunke.

 

Vispa därefter ner mjölk och ägg till en smet. Låt degen stå i ca 5 minuter.

 

Bred sen ut smeten på bakplåtspapper på en plåt (den är ganska lös) med t ex en slickepott.

Grädda botten i mitten av ugnen i 10 min.

 

Ta ut och bred på tacosås eller tomatsås, sen valfritt "pålägg".

 

Grädda pizzan sen ytterligare  ca 10 min

 

 

 
 
 
 
 
  
 
 

 

 
 
 
 
 
.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: karro

Så otroligt gott med hemmagjord pizza, spännande recept på botten.
Kram

2014-12-09 @ 10:50:42
URL: http://livskraft1.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0