Dolma (vinbladsdolmar - Yaprak dolmas)

 
 
 
När vi var i Grekland första gången för många år sedan åt jag vinbladsdolmar.
Goda & väldigt fräscha i smaken. Ofta är det bara med ris i.
Nu i Turkiet fick dem även där, några gånger med lammfärs i - supergott tycker jag.
 
 
Har tidigare köpt dem färdiga här i Sverige i små konservburkar, innehåller dock inte många.
Såg på samma hylla i affären att det även fanns vakuumförpackade Vinblad att köpa
(City Gross, som för övrigt har ett toppensortiment av "speciella" varor tycker jag)
 så givetvis ville jag ju då testa göra egna. ;)
 
Lite pilligt men inte svårt!  Och blev jättegoda ... perfekt på ett buffébord/mezebord.
 
Jag gjorde en variant med nötfärs och hade istället för ris, bulgur som jag gillar bättre.
Höftade måtten lite så nedan följer ett "ca"-recept..
 
Så här gjorde jag:
 
Dolma, dolmades, vinbladsdolmar, Yaprak dolmas, Warak inab
- kärt barn har många namn 
 (ca 30-40 st)
 
vinblad
1,5 dl bulgur (eller ris)
400 gr nötfärs (eller lammfärs)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
olivolja
2-3 dl finkrossade tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk kanel
2 msk färsk mynta, hackad
4 msk färsk persilja, hackad
salt, peppar
 
Koklag:
ca 6-7 dl vatten
2 msk olivolja
citronjuice från ½ citron
 
Hacka lök och vitlök och stek lite mjuka i olivolja, tillsätt färsen och bryn några minuter.
Tillsätt bulgur (sköljs i vatten först), tomatkross, tomatpuré och kryddorna.
Låt steka några minuter tills färsen är genomstekt.
Smaka av med salt och peppar, ev mer mynta/persilja.
 
Skölj vinbladen noga en stund.
Tag några av dem (gärna de som är mindre/trasiga) och täck botten på en lite större kastrull.
Detta för att inte dolmarna ska bränna fast när de kokas.
 
Lägg ut några blad på en skärbräda, lägg på ca 1 tsk fyllning och vik in kanterna och rulla ihop dem hårt.
Gör så många du önskar, tar lite tid så jag gav upp efter ett 30-tal ..  ;)
(Fyllningen hade räckt till fler, men det som var kvar fick bli till en god lunchlåda istället.)
 
Packa dem tätt i kastrullen (över vinbladen i botten), jag gjorde i två lager.
 
Häll över vatten, citronjuice och olivolja till lagen.
Täck över en tallrik eller liknande så dolmarna hålls på plats.
 
Låt sjuda i ca 40 minuter på låg värme.
 
Dolmarna lät jag svalna i lagen. De är godast när de stått en dag.
 
Servera gärna tzatsiki med mynta till.
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här serveras de tillsammans med annan "medelhavsmat" på tjejmiddag hos mig.
 
 
 
Enligt google  ...
 
"Yaprak dolmas:
Små vindolmar som är fyllda med ris och kött.
Det var den här rätten som Karl XII och hans karoliner blev förtjusta i under exilen i Turkiet.
I Sverige byter vi ut vinbladen mot kål och det blir då kåldolmar."
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0