Delikata chokladbollebars med fröer

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag har börjat göra egna goda och faktiskt nyttiga bars.
Smidiga mellanmål innan ett träningspass när man inte hinner äta middag innan.
Dessa smakar lite som chokladbollar & döttrarna gillar dem med.
 
När det gäller fröerna går de att byta ut hur som helst. Hackade nötter går lika bra.
Jag tar lite det som jag har hemma och har detta recept mest som mått-tabell.
 
Maca & carobpulver är sådant jag har i skafferiet och "glömmer" använda.
Passar därför mycket bra i mina bars men går även bra att utesluta.
 
Jag har även ibland proteinpulver i. Jag har ett vassleprotein som jag knappt använder annars
men här blir det bra tycker jag.
 
 
Så här gör jag:
 
Fröbars:
(8-10 st)
 
1 dl äggvita (ca 3 äggvitor)
½ banan
3 dadlar
1-2 msk honung eller agave
1 dl havregryn (gärna ren)
½ dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
½ dl sesamfrön
½ dl psylliumfrö
½ dl krossad linfrö
1½ msk kakao (gärna raw)
1 msk maca
1 msk carob
½ dl hackade aprikoser eller gojibär
1 skopa proteinpulver (jag har choklad - går att utesluta)
en gnutta salt
 
 
Sätt ugnen på 125°.
  
Börja med att mixa äggvita, banan och dadlar.
 
Rör sen i resten av ingredienserna och bred till en kaka,
ca 1,5 cm hög på en bakplåtsklädd ugnsform.
 
Grädda i ca 10-12 minuter.
 
Låt svalna lite innan de delas i bitar. Jag tycker 8 bitar är en lagom storlek.
 
Vill man lyxa till dem så dela en bar och bred nötsmör mellan!!
Yummie ...   =P
 
 
Gott också att chokladdoppa eller rippla lite över hela baren eller i bitar som nedan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Lite kokos och flingsalt över blir extra gott !!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0