Indien möter brasilien ..

 
 
 
Såg ett recept i vår morgontidning Barometen på en brasiliansk fiskgryta - Moqueca som lät så god.
 
Testade den på "mitt sätt", mest pga av jag inte hade alla ingredienserna i receptet
hemma och så skulle det vara en hel kruka med färsk koriander .. =/
 
Koriander är en krydda jag börjar tycka om, är inte helt hemma än men den stör mig inte
 alls längre som den gjorde tidigare. Det är ju en sådan krydda man brukar älska eller hata.
 
Hade inte heller spiskummin hemma så istället tog jag "Garam Masala" som
ju då bl a innehåller både spiskummin och koriander .. blev faktiskt riktigt lyckat!!  
Jag har iof inte ätit den som den skulle vara (1 kruka koriander & 2 tsk spiskummin) 
 
Jag lade också i mango som inte stod med och det blev verkligen "pricken över i"
 
Så här gjorde jag:
 
Moqueca - brasiliansk fiskgryta:
( 4-5 port)
 
600 gr fast tärnad fiskfilé (jag hade sej & lax)
3 finhackade vitlöksklyftor
4 msk lime eller citronjuice
salt, ganska mycket ca 1 msk
peppar
olivolja
1 finhackad gul lök
2 hackade paprikor (ex gul & röd)
1 msk paprikapulver
2 tsk garam masala (eller spiskummin)
1 tsk sambal oelek
4 tärnade tomater
en knippe strimlad gräslök (eller salladslök)
3 dl kokosmjölk
1 dl grädde (uteslut om det är paleo och ta då 4 dl kokosmjölk)
halv förp frysen tärnad mango ca 125 gr
 
 
 
Blanda den tärnade fisken försiktigt i en bunke med vitlöksklyftorna, lime (citronjuice), salt & peppar.
Låt stå ca 10 minuter medan det andra förbereds.
 
Fräs den gula lökan i olja någon minut och tillsätt sedan paprikan, paprikapulvret & garam masala.
Låt steka med ytterligare någon minut. Lägg i sambal, tomater och den strimlad gräslöken.
 
Låt sjuda ca 5 minuter, rör om då och då.
 
Rör försiktigt i fisken, häll över kokosmjölk och grädde och sjud sakta 10-15 min till fisken är klar.
Lägg sist i mangon, går bra fryst för en tinas upp snabbt.
Smaka av med salt, peppar och ev mer lime/citron.
 
Servera med valfritt tillbehör, jag hade blomkålsris & sallad.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0