Vegetarisk auberginegratäng med halloumi

 
 
 
 
 
Har många gånger gjort auberginerullar med halloumi som jag älskar.
De är så väldigt goda tycker jag.
Dock är det lite pill med detta och tänkte att jag gör en variant som en gratäng istället.
 
Ändrade lite på receptet och fick till en väldigt fin gratäng.
Vegetarisk och väldigt smakrik.
Passar på ett buffébord så det ska jag göra nästa gång vi ska ha det.
 
Så jag gjorde så här:
 
Auberginegratäng med halloumi
 
2 stora auberginer
salt och malen vitpeppar
olivolja
1 paket halloumi
10 st soltorkade tomater i olivolja
1 kruka färsk basilika
½ dl färsk riven parmesan

Tomatsås:
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
½ dl rött vin
½ msk balsamvinäger (gärna krämig sort)
1 tetra krossade tomater
1 msk lantbuljong
salt och malen svartpeppar
 
 

 
Sätt ugnen på 200°.

Skiva aubergine i ½ cm tunna skivor och salta ur ca 10-15 min. 
(Dvs strö salt över och torka av vätskan som kommer efter en stund).
 
Torka av och förgrädda skivorna i ugnen ca 10 minuter så att de blir mjuka. 
 
Gör under tiden tomatsåsen: 
Skala och hacka lök och vitlök fint. 
Hetta upp en kastrull med olivolja. 
Bryn lök och vitlök i några minuter. 
Tillsätt vin & balsamvinäger och rör om. 
Blanda ner krossade tomater och fonden och låt koka i ca 10 minuter. 
Smaka av med salt och peppar. 

Riv halloumin, skiva soltorkade tomater & hacka basilikan.
Lägg ett lager aubergine i botten på ugnsform, toppa med tomatsås,
riven halloumi, soltorkade tomater och lite basilika.
Gör detta i två lager och toppa ett sista (tredje) lager med aubergine & tomatsås.
Strö riven parmesan överst.

Gratinera i ugnen i ca 20 minuter. 
 
 
Här efter första lagret ..
 
 
 och här sista lagret.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

Halloumi är ju så fantastiskt gott, har dock aldrig testat att kombinera så. Men det kan ju inte bli annat än gott.
Kram

2014-07-01 @ 09:15:21
URL: http://livskraft1.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0