Nötiga proteinbollar med smak av choklad & salt

 
 
 
 
Jag hade ett proteinpulver jag använder så sällan och nu börjar utgångsdatumet närma sig.
Och eftersom jag nästan aldrig slänger mat och dyligt letade jag lite inspiration på nätet.
 
Har tidigare gjort proteinbollar och proteinbars jag gillar. Har även det i granola jag brukar göra men ville göra något nytt. Såg att Fanny som är grym på att skapa goda saker hade ett recept jag hade som grund.
Här är hennes skapelse  (se länk) som hade lite annan smaksättning.
 
Jag gjorde lite annorlunda och de blev sega & crunchiga på samma gång. Mycket goda !!
 
Så här gjorde jag -
 
Crunchiga proteinbollar med smak av choklad & salt
 
1 dl sötmandel
½ dl cashewnötter
3 färska urkärnade dadlar
1,5 dl kokosmjölk (går med vilken mjölk som helst)
½ dl nötsmör (jag hade Urtekrams Peanut butter crunchy choco)
3 dl proteinpulver (jag hade Whey-80 chokladsmak)
½ dl kokosmjöl
½ dl mandelmjöl
½-1 tsk havssalt 
 
Jag började med att grovt  mixa sötmandel & cashewnötter. Tog ur nöthacket från mixern.
Mixade sen dadlarna med mjölk och nötsmör till en kräm.
Sen hällde jag i övriga ingredienser inklusive nöthacket och mixade till en deg.
Ev kan det behövas lite mer vätska.
 
Rulla till bollar och ställ i kylen.  
Vill man kan man chokladdoppa dem - blir nästan som praliner!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0