"For woman" / Like A Girl ...

 Hittade denna bilden och visst den visar olika övningar för olika kroppsdelar.
 
Bra när man är ny på styrketräning eller har tappat fantasin men hallå!!
"For women" !!  Blev lite störd av det ..
 
 
 
 
Har här hemma en tonårsdotter som väckt upp mina ögon får sådana här utryck.
Och de syns ofta i media ..  skrämmande ofta och förr reagerade jag knappt.
De här med manligt, kvinnligt - jämlikhet ...
 
Har på mitt arbete många killar som jobbar och tar man upp sådant där
så blir de ibland lite provocerande. Kan bli riktigt roliga diskussioner ..  ;)
 
Just styrketräning ha ju varit ganska mansdominerat. Särskilt tyngre styrka.
Skivstångsträning och tyngre hantlar tänker jag mest på.
 
Därför är det häftigt att se fler och fler tjejer på mitt gym lyfta tungt.
Starka och envisa som attan! Och det uppmuntras verkligen. 
Och faktiskt på danspassen deltar en del killar med.
 
Fram för jämlikhet och mångfald även på gymmen!! 
 
 
 
Det är tyvärr mycket i vardagen som förminskar oss tjejer.
Men visst har det hänt en del de sista åren. Ögon har öppnats.
Vi tjejer - VI KAN!  
 
Ni har säkert sett kampanjfilmen #LikeAGirl från Always som visades för ett tag sen.
Always som gör menstruationsskydd. Kampanjen jobbar för att stärka tjejers självförtroende
genom att visa att det negativt stämplade uttrycket ”like a girl” inte behöver vara förminskande
– utan tvärtom något positivt, självständigt och starkt.
 
Att använda sig av utrycket "som en tjej" låter ju ofta som en förolämpning.
Frågan är när vi själva börjar tro det är sämre än "som en kille/man" ...   
För visst är alla lika när man är liten tyckte man själv,
fast man redan som spädbarn egentligen blir särbehandlad för sitt kön.
 
    "För att vara tjej" har en negativ klang tycker jag, tyvärr.
 "För att vara kille"  är ofta mer positivt menat.
 
 
 
Har ni inte sett kampanjfilmen än - kolla här:  
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0