Mustig kycklingsoppa med asiatiska smaker

 
 
 
 
 
Har hittat en blogg som ger mig massor med inspiration och tips gällande matlagning.
Ninas LCHF. Även om jag inte äter direkt LCHF längre är det massor med fina recept.
 
Här gjorde jag en god soppa som hon inspirerade mig till.
Gjorde lite på mitt sätt men här hittar ni hennes.
 
 
Så här gjorde jag:
(4 port)
 
3  kycklingfiléer
1 paket bacon
½ gul paprika
1 pressad vitlök
½ liten zucchini
1 morot
1 burk kokosmjölk
1 burk finkrossade tomater
1-2 dl vatten
2 msk kycklingfond eller gärna Rene Voltaire buljong
2 tsk röd currypasta
1 msk jordnötsmör
sockerärtor
ev salt, peppar, chili eller tomatflakes
 

Bryn kycklingfileérna lite lätt, salta och peppra
(låt de gärna bli färdiga i ugnen  på ca 175° eller stek dem klara i stekpannan.)
Stek bacon lite lätt knaperstekt och låt rinna av på hushållspapper.
 
Hacka/skär paprika, vitlök, zucchini & morot i små tärningar.
Låt de fräsa någon minut i kokosolja/smör i en större kastrull.
 
Häll i kokosmjölk, tomatkross, currypasta, buljong och vatten (så mycket man vill ha)
och låt soppan sjuda ca 5 minuter till grönsakerna börjar mjukna något.
 
Skär under tiden kycklingen & bacon i tärningar.
 
Tillsätt sockerärtor och jordnötsmör (det tjocknar lite mer då och ger en god smak)
rör runt så det "smälter" och låt det koka med någon minut .
 
Lägg sist i den tärnade kycklingen och bacon och låt det bli varmt.
Smaka av om det behövs mer salt eller peppar.
Jag toppade med tomatflakes.
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0