Ostfyllda lammfärsbiffar med god rosmarinsås

 
 
 
 
Gjorde häromdagen lammfärsbiffar som jag fyllde med mozzarellaost & fetaost.
Mozzarella för härlig krämighet & fetaosten för god sälta.
 
 
När jag gör biffar brukar jag först steka lite lätt i stekpanna men sen låta de gå färdiga i ugnen.
 
Enklast att göra fyllda biffar tycker jag är att platta ut färssmet i handflatan,
lägga fyllning i mitten och sen vika in kanterna så det blir täckt över fyllningen.
 
 
Så här gjorde jag:
4-5 port
 
 
500 gr lammfärs
1 ägg
1 tsk salt
peppar
hackad rosmarin (1 msk färsk eller 2 tsk torkad)
 
100 gr mozzarellaost
100 gr fetaost
 
Sås:
2 dl creme fraiche
100 gr färskost
1 tsk sambak oelek
1 tsk tomatpuré
2 tsk rosmarin
salt, peppar
 
Sätt ugnen på 200°.
 
Vispa upp ägget med salt & kryddor. Rör ner färsen till en jämn smet.
 
Hacka ostarna och blanda till röra.
 
Gör små biffar där osten är i mitten.
 
Stek i kokosolja/olja/smör lite lätt och låt dem gärna bli färdiga i ugnen ca 10-15 min.
 
Blanda ingredienserna till såsen i kastrull och låt koka några minuter.
 
Jag serverade stekt broccoli, blomkål och zucchini som fick
steka i oljan som blev kvar efter jag stekt biffarna.
 
Det blir väldigt god smak på grönsakerna då.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0