Proteinrik Pizza med pizzasallad

 
 
 
 
Pizza är alltid gott på söndagar. Och här gjorde jag en proteinrik pizza som jag tyckte blev god.
Passade perfekt efter träningspasset idag.
 
Jag har ju i och med min utmaning börjat beräkna kcal, protein, fett och kolhydrater.
Det perfekta hjälpmedlet har jag hittat på kostbevakningen.se där det är enkelt att skriva ner ett recept och få det uträknat.
 
Börja gärna med pizzasalladen för den är godast om den får stå och dra till sig lite.
 
 
Så här gjorde jag:
 
 

Pizzabotten

(1 port)

3 äggvitor
1 msk kokosmjöl
1 tsk fiberhusk
1/4 tsk bakpulver

Topping:
40 gr skivad kalkon
1 msk tacosås (osockrad)
50 gr riven lättost
40 gr champinjoner
50 gr tomat
20 gr gul paprika
25 gr avokado

 

Sätt ugnen på 200°.

 

Mixa ingredienserna till pizzabotten och bred ut tunt ca15 x 20 cm på en bakplåtspapperlädd liten plåt.

 

Grädda ca 8-10 min tills botten börjar få färg.

 

Toppa med ingredienserna till toppingen och gratinera i ugnen ytterligare ca 10 min.

  

//Kcal 331, Protein 41 gr, Fett 14 gr kolhydrat 8 gr

 

 

Pizzasallad

60 gr vitkål
1 tsk olivolja
3 tsk vinäger
½ tsk oregano

salt, svartpeppar

 

Hyvla vitkål med en osthyvel och krama ner olja, vinäger, oregao, lite salt och svartpeppar.

Godast om den får stå en stund.


 //Kcal 74, Protein 1 gr, Fett 5 gr, Kolhydrat 5 gr

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 

 

 


Kommentarer
Postat av: Karro/livskraft

Hemmagjord pizza är alltid gott, länge sedan vi bakade det här hemma dock.
Kram fina

2015-02-22 @ 19:24:26
Postat av: Lotta

Vilket bra tips!!! MUMMA! Kram

Svar: Hemmagjord pizza tycker jag är den bästa. Denna går dessutom fort att laga. Bra mat för oss som tränar!! ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-02-28 @ 08:36:00
URL: http://www.fokuseradenergi.se
Postat av: Frida

Spännande, följer dig med spänning (då kanske lille A får rätt i hur du kommer se ut till i sommar) Kommer du ihåg =)

Svar: Ha ha .. lilla underbara A!! Och barn har väl alltid rätt ...!?? ;)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-03-02 @ 12:52:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0