Quorn Thai med röd curry

 
 


Vilket ruskigt väder det är !!  Längar så tillbaka till Thailand när det är sådant här väder.

En liten bit på vägen är ju laga thaimat - och det är ju aldrig fel!

Måndag som det är - Vegodag - blev det ett vegetarisk alternativ. Använder mig av Quorn i bitar här men vill man inte äta vegetariskt går det naturligtvis att byta ut mot kycklingfilé.

Det går snabbt att laga och är enkelt !  

 

Såhär gjorde jag:

 

 Quorn Thai med röd curry

(4 port)

 

350 gr Quorn i bitar 
150 gr champinjoner i klyftor
150 gr broccoli i små buketter
1 grovt hackad röd paprika
30 gr strimlad purjolök 
1 burk kokosmjölk (jag hade här light eftersom jag vill ha kalorisnålt nu)
1 msk röd currypasta
1,5 msk jordnötsmör
1 tsk sambal oelek

1 tsk olja

Salt, peppar

Gör så här:

Bryn champinjonerna i olja tills fått lite färg. Tillsätt då broccoli, paprikan, purjolöken
som får steka med i ett par minuter. 

Häll på kokosmjölk, tillsätt röd currypasta och jordnötsmör och låt alltsammans koka ihop i ca 10 min.

Smaka av med ev mer currypasta, salt & peppar. 

 

 

Jag serverade med sjögräsnudlar och toppade med några cashewnötter. 10 st blir + 60 kcal så det är mycket energi idem. 

 

 

Näringsvärde när man använder lättkokosmjölk (ev tillbehör är inte inräknade):

 

Kcal 1038 (260 kcal/port)  ( - använder man den fetare kokosmjölken blir det 408 kcal/port)

Protein 68 gr (17 g/port)

Fett 53 gr  (13 gr)

Kolhydrater  56 fr  (14 gr)

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
Trackback
RSS 2.0