Hemma bäst men borta underbart ...

 
 
Då har vi nu snart varit hemma i en vecka efter att ha tillbringat tre härliga veckor i Thailand.
Och redan nu har det blivit "vardag" igen, äntligen i natt kunde jag sova lite längre. Har hela veckan vaknat kl 03.00 (kl är då 09.00 i Thailand) och det har varit hopplöst att somna om.
 
Nu kommer ett litet inlägg om vår resa och jag tar med våra Instabilder så ska jag skriva lite mer sen.
Har massor med fotografier som jag håller på att gå igenom.
 
Vi har verkligen haft en underbar resa, dock inte så jättefint väder tyvärr. De två första veckorna kom det nästan regn varje dag, några "helregniga" dagar men de flesta av dem var det skurar (läs skyfall). Inte mycket till sol emellan heller men det har varit varmt och vi har ändå kunnat göra en hel del trevliga saker.
 
 
 
Första veckan tillbringade vi på Koh Mook. En frodig liten, lugn, vacker ö utanför Krabi. Fanns inte mycket att göra mer än bada, snorkla och bara ha det lugnt och skönt. Vilket ju var skönt första veckan. Tyckte väldigt mycket om det! Åt massor med god mat och det var otroligt billigt här.
Vi besökte grannöarna Koh Kradan & Koh Ngai (Koh Hai), vi simmade in i smaragdgrottan Emerald cave.
Grottan som är en litet hål i den stora bergvägen, där man får simma in i ett svart hål 80 meter in i berget och komma ut till en sagolik lagun, med branta klippor som sträcker sig upp mot solljuset. Det var lite häftigt!
 
 
 
Godaste och den mest svalkande drycken - kokosnötsvatten!
 
 
Utsikten från verandan på vår bungalow, vi bodde på Charlie Beach Resort.
 
 
Godaste vårrullarna jag har ätit, precis nygjorda på Hilltop Restaurang (Koh Mook).
 
 
 Två "sidor" av Koh Mook
 
 
 
Andra veckan åkte vi till Koh Lanta. Vi bodde på första stranden efter Saladan, Klong Dao. En lång och väldigt långgrund strand. Hade jag vetat detta hade jag nog valt en annan strand. Ju mer söderut på Koh Lanta desto lugnare och tom finare stränder. Eftersom vi inte hade så fint väder här så blev det inte så många utflykter till andra stränder. Dock hyrde vi en taxi en dag och åkte runt. Så nästa gång blir det en strand mer söderut.
Här firade vi julen. Hotellet hade en galamiddag - som jag tycker var lite "too much" dock.
 
 
Här är utsikten från vår balkong på Chada Beach Resort & Spa.
 
 
 
Vår julhälsning till nära och kära .., på Klong Dao utanför vårt hotell.
 
 
 
På stranden fanns träningspass varje dag - jag var med på några
bl a Body Balance & Cirkelträning, testade även SUP (StandUp Paddeling) här.
 
 
 
Sista veckan åkte vi till Ao Nang (Krabi). Här var det lite mer rörelse - fanns många restauranger och hög puls.
Stränderna i Ao Nang är i Thaländska mått inte så jättefina men det är lätt att ta longtail båtar till andra närliggande öar eller stränder såsom Railay Beach eller Phra Nang Beach (som räknas som en av Thailands vackraste stränder.) Och frågar man döttrarna håller de med, Phra Nang Beach var den bästa.
 
Vi tog massor med massage här, kostade mellan 200-300 bath (100 bath är 25 kr) så billigt är det och de är väldigt bra på det. Vi tog kokosoljemassage, Aloe Vera-massage och bland blev det en kombinerad olje/thaimassage.
Här firade vi nyår - var lite häftigt att stå på Ao Nang Beach i lätt klänning bland tusentals människor som smällde raketer och skickade upp Khom Loys.
 
 
Jag och döttrarna vid vackra Tup Islands
 
 
 
Nyårsafton på Ao Nang Beach
 
 
 
 Längst ner på Ao Nang Beach bodde massor med apor, här en som satte sig i mitt knä.
 
 
 
 
Här är vi på Phra Nang Beach - en härlig strand.
 
 
 
Alla tre ställena tyckte jag om, var och en på sitt sätt - känns lite som vi gjorde tre olika resor.
Känner mig inte mätt på Thailand än utan vill absolut åka tillbaka. Har nu varit här fem gånger.
Älskar verkligen det landet, den goda maten, vackra stränderna, den underbara snorklingen och den fina, ödmjuka befolkningen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Åh, så härligt det ser ut! Jag har själv aldrig varit i Thailand.

Svar: Har man väl varit där vill man alltid tillbaka. Är fortfarande ett paradis tycker jag.:)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-01-10 @ 10:39:25
URL: http://bakasockerfritt.se
Postat av: Anonym

Så underbar resa ni har haft! Och så länge! Vi planerar att åka till Thailand igen, nästa nyår, men inte så länge som ni, bara 12 dagar! :)
Kram
//Lana

Svar: Åhh så härligt Lana! 12 dagar är inte illa. Visst hade ni vänner där, är det dit ni ska kanske!? :)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-01-10 @ 12:26:15
Postat av: Anonym

Det ser alldeles underbart ut och precis som du skriver, kan man någonsin bli mätt på Thailand? Jag tror inte det.
Kram /Karoline livskraft

2015-01-11 @ 11:23:25
Postat av: Sofia

Wow vad underbart det ser ut. Hade gjort mycket för lite sol just nu. :)

Svar: Ja jag med känns det som nu. Man (jag) blir liksom aldrig "mätt", varken på solen eller Thailand! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2015-01-11 @ 18:40:52
URL: http://lifeaccordingto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0