Nötig fudge

 
 
 
 
Såg hos Hovkonditorn ett recept på fudge gjord på kokosolja, choklad & jordnötssmör.
Eftersom jag nu har en hel del av den varan (jordnötssmör) och det såg himmelskt ut gjorde jag en variant av den.
 
OCH just himmelskt tycker jag att det var! Att det dessutom är lätt att göra är väl aldrig fel.
Lite Rocky Road-stuk, men då en riktigt hälsosam sådan! ;) 
 
Så här gjorde jag:
 
Nötig fudge
ca 20 bitar
 
50 gr kokosolja 
75 gr mörk choklad (70 % eller mer)
2,5 msk jordnötssmör
5 urkärnade dadlar
75 gr grovt hackade cashewnötter/hasselnötter (helst rostade)
½ tsk vaniljpulver
lite havssalt

 

Smält kokosolja, choklad, jordnötssmör i en kastrull på låg värme.  
Rör om tills det smält och ta bort från värmen.
 
Mixa dadlarna med lite av "smeten" tills det blir en kräm.
Rör sen dadelsmeten i resterande chokladröra och tillsätt nötter, vaniljpulver och salt.
(Rosta nötterna lite lätt i en stekpanna först - det blir godare då tycker jag).
 
 
Häll i en form (ca 15 cm x 15 cm) klädd med bakplåtspapper.
Sätt i kylen för att stelna och skär sen i bitar.
 
 Förvara i kyl eeller frys.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Vad roligt att du testade receptet. Tack :)

2015-01-24 @ 09:26:39
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Lana

Åh, så gott! Sitter här och dreglar!
Kram kram
//Lana

2015-01-26 @ 09:50:14
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0