Tonfiskbiffar med blomkål/broccolipuré

 
 
 
 
Hemma efter träningen och var hungrig. Ville göra något med tonfisk jag hade hemma och fick ihop några minibiffar som jag serverade med blomkål/broccolipuré och lite wokade grönsaker.
Återigen kommer insprrationen från Tasty Health.
 
De går att steka på spisen men jag tycker det är enklare att steka dem i ugnen då de lätt fastnar i stekpannan.
 
 
Tonfiskbiffar
1-2 portioner beroende på hur hungrig man är
 
1 burk tonfisk 
1 äggvita
100 gr keso
1,5 tsk fiberhusk
½ tsk persillade
½ tsk sambal oeolek
2 krm salt
peppar
 
Sätt ugnen på 200º.
 
Låt tonfisken rinna av. Blanda ihop keso, äggvita, fiberhusk med kryddorna.
Tillsätt tonfisken och "gojsa" ihop till en jämn smet. Låt det stå och svälla några minuter.
 
Gör små biffar, gärna med fuktade händer och lägg på smord eller bakplåtspapperklädd form.
 
Stek i ugnen ca 15 min (vänd efter halva tiden) tills de börjar få färg.
 
Jag gjorde blomkål/broccolipuré till på 100 gr vardera blomkål & broccoli som jag kokte i saltat vatten för att sen bara mixa ihop med salt och peppar. Wokade sen paprika, zucchini, champinjoner & sparris.
Gjorde en kall sås på kvarg & kryddor till. Jag brukar blanda i lite vatten så den blir lite lösare.
 
 
Näringsvärde för biffarna totalt:
 
284 kcal, 44gr  protein, 10 gr fett, 2 gr kolhydrater
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0