Med värkande bröstmuskel & skakiga ben

 
 
 
I torsdags var jag och dottern på ett Box-pass. Hade tidigare på morgonen tränat ett överkroppspass där jag kände mig stark och ökade vikten i flera övningar. Kände mig mör i bröst & axlar under Box-passet och fick under natten ganska ont. Har ju en gammal skada i bröstmuskelfästet som är helt ok emellanåt men jag får ofta ont när jag överanstränger mig. Vilket nog var fallet nu tyvärr. Boxning är ju så kul men är nog helt fel för för mig. Så synd när det är något man verkligen gillar.  Nåja tur det finns annat att träna - och jag gillar ju många saker!
 
Dock hade jag även ont i morse när det egentligen var dags för ett överkroppspass så jag ändrade mina planer och gjorde ett benpass. Det var även dags för nytt program och jag hittade detta hos Lofsan. Kul men tufft ..
Kändes rejält i rumpan redan då jag lämnade gymmet.  Blev lite mage med, känns alltid bra med extra magträning efter helgen ..  ;)
 
 
Lofsans pass består av tre övningar, med "sjunkande" repetetioner i fyra varv. 
 

"Varv 1:

 Övning 1:   40 repetitioner knäböj, gör så många du orkar i ett svep, mellan 10 och 15 repetitioner ska du välja en vikt för. Ladda om och fyll på med repetitioner till du har gjort totalt 40 strikta repetitioner.

Övning 2:   40 repetitioner sumomarklyft, gör så många du orkar i ett svep, mellan 12 och 15 repetitioner ska du välja en vikt för. Ladda om och fyll på med repetitioner till du har gjort totalt 40 strikta repetitioner.

Övning 3:   40 repetitioner benpress, gör så många du orkar i ett svep, mellan 12 och 15 repetitioner ska du välja en vikt för. Ladda om och fyll på med repetitioner till du har gjort totalt 40 strikta repetitioner.

 

Varv 2:

 Samma sak men totalt 30 repetitioner per övning, 15 repetitioner i ett svep innan du laddar om.

 

Varv 3:

 Samma sak men totalt 20 repetitioner per övning, 10 repetitioner i ett svep innan du laddar om.

 

Varv 4:

 Samma sak men totalt 10 repetitioner per övning, alla repetitioner i ett svep utan vila.

Tanken är att du ska ha samma vikt på alla varven och eftersom du gör allt färre repetitioner per varv kommer du att orka. Var inte feg när du väljer vikt utan lassa hellre på ordentligt och vila när det behövs."

 

Det blir alltså totalt 100 repetetioner av vardera övning.

Eftersom det var första gången började jag lite "försiktigt" med 40 kg på stången. Men ökade varv tre och fyra. Slutade med 50 kg vilket jag tror jag ska starta med nästa gång. 

 

 

Magträningen jag gjort några gånger nu är:

30 sek x 2 varv av (kolla gärna videon nedan)

 

Leg drops

Flutter kicks

Scissors kicks

Mountain climbers (knäindrag)

V-cruches

Alternatic toe touches

Russian Twist

Planka

Sidoplanka

Sidoplanka

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0