Den svåra jobbiga kosten kan bli så lätt

Jag har alltid älskat mat. Både att laga och att äta. Men jag vill ha det ganska enkelt. Rena ingredienser (ej halvfabrikat) & ändå gärna snabblagat. 
 
Har dock haft svårt att äta lagom. Överäter ofta för jag har ibland svårt att känna mättnad. Det var först när jag upptäckte att det är OK med fetter som jag började bli mätt. 
 
Jag försöker lägga upp ett slags schema över hur mycket fisk/kyckling/kött, grönsaker, frukt/bär, proteiner (ägg, kvarg) jag behöver varje dag för att må bra. Har hittat en ganska bra balans mellan fett, kolhudrater & protein.
Använde mig ett tag av att "räkna" enligt appen Lifesum. Men det blev nästan tyvärr en fixering och tog även väldigt mycket tid.
 
Lyssnade på podden Styrkebyrån, avsnitt 6 som handlade om Kost där de satte ord på mina tankar så bra.
"Fokusera först på den kosten du behöver ha". Är man sen sugen på något utöver så ta det efter man ätit det man "ska". Ofta räcker det med lite då har jag märkt. Att man även inte har några förbud utan allt är tillåtet i viss mängd. Det tar bort fixeringar.
 
Något annat de pratar om i podden och som jag alltid har är att frysta grönsaker i frysen. Jag har alltid broccoli, blomkål hemma. Om jag gör matlådor så lägger jag ner den fryst, blir perfekt krispig när man kör den i micron på jobbet sen. Lika med vitkål som jag ofta river och har färdig i en burk hemma, gärna med riven morot.
Ger massor med bra mättnad, vitaminer & fibrer.  
 
Att försöka ha lunchportioner i frysen gör att det blir lätt med. Lagar nästan alltid så mycket mat så det blir några matlådor extra. Gör man det regelbundet finns det alltid varierade luncher i frysen. Och det tar ju inte mer tid.
"Tillbehör" typ rotfrukter i ugn, quinoa, wokade grönsaker fryser jag ofta ner i mindre burkar eller tom ibland i påsar. Lätt att ta fram om man har fisk/köttrester. Brukar ibland göra "storkok" på bl a kycklingfileér som jag fryser ner. Perfekt att ha till grytor, gratänger eller en pytt. Snabbt & gott!
 
Pytt förresten är ju så gott! Och man kan ju lägga i nästan vad som helst. Perfekt "rest-fest-mat". Min favvo är nog med kyckling, halloumi & rotfrukter. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0