Köttfärslimpa med ägg & timjansås

 
 
 
Min mormor brukade göra köttfärslimpa med kokt ägg i mitten. Jag älskade detta. Nu när jag gör köttfärslimpa har jag ofta kokta ägg i. Döttrarna vill helst ha utan så jag lämnar en bit som jag inte fyller alls.
 
Jag brukar göra det på nötfärs men denna gången gjorde jag med kalkonfärs. Det blev väldigt gott.
 
 
 
Köttfärslimpa med ägg
4 portioner
 
ca 600 g köttfärs
2 ägg
1 dl vispgrädde
1 msk kalvfond
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3- 4 kokta ägg
 
 
Sätt ugnen på 175 °. 
Blanda köttfärsen med ägg, vispgrädde, kalvfond, salt och peppar.

Forma färsen till en limpa i en ugnsform, gör en urgröpning i mitten där du lägger i de kokta (skalade) äggen & täck över så färs är runtom äggen.

Grädda i mitten av ugnen i ca 45-50 minuter.
 
 
Till gjorde jag denna gången rotfrukter som fick ugnssteka med köttfärslimpan. Broccoli och en ... 
 
Timjansås:
 
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
1 msk kalvfond
2 tsk soya
2 tsk fransk senap
2 tsk timjan
ev späd med lite vatten 
 
 
Blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt såsen koka ihop i 5 minuter. Späd ev med vatten.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: tewa75

Åh, så gott det verkar! Har aldrig ätit köttfärslimpa med kokt ägg i. Så spännande. Måste testas! Och timjan är ju så gott. Igår gjorde jag timjankryddade pannbiffar med en krämig lök- och champinjonsås med philadelpiaost och grädde. Mums.

Svar: Ja det är faktiskt mycket godare än man tror med kokt ägg i. Jag kan ibland ha skivad kokt ägg till köttfärssås eller så låter jag ett ägg pochera i köttfärsås. Jättegott! :PDin mat lät jättegod! Gillar också ha philadelfiaost i såser, blir så krämigt och gott! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2016-04-07 @ 11:14:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0