Chiaplättar med blåbär

 
 
 
 
 
 
 
 
Goda plättar som mättar bra är chiaplättar. Brukade göra bananpannkakor tidigare men tycker dessa är godare.
 
De är lätta att göra men man behöver göra chiapudding först så planering är lite A & O. Jag gör ibland flera "puddingar" som jag sen har i kylen. Håller i flera dagar.
 
Smaksättningen varierar jag efter sug och vad jag har hemma.
 
 
Chiaplättar
1 port
 

2 msk chiafrön

1 dl valfri mjölk (gärna cashew, mandel eller kokos)

Ett par krm vaniljpulver

1 nypa salt

2 ägg (eller 1 ägg & 2 äggvitor )

½ banan

1 msk mandelmjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk fiberhusk

Ev. kanel/kardemumma (kakao är också gott i)

1 dl frysta eller färska blåbär/hackat äpple/hallon/mango ...

 

Blanda först chiafrön mandelmjölk, salt och vanilj låt stå i kylskåpet i några timmar, gärna över natten tills blandningen stelnat till pudding. Rör gärna om ett par gånger under första timman.

 

När puddingen stelnat vispa upp ägg/äggvita, mandelmjöl, bakpulver, fiberhusk med chiapuddingen till en jämn smet och låt sedan stå och dra i några minuter.

 

 Rör sist ner blåbär i smeten försiktigt så de håller sig hela.

 

 Stek små plättar i kokosolja en stekpanna på medelvärme.

 

Servera gärna pannkakorna med kvarg, bär, kokoschips, nötsmör eller hackade nötter.

 

 

 

 

  

 

 

 

 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0