Chokladdoppade proteinbollar/tryfflar

 
 
 
 
Denna röra är god som den är att äta när man är godissugen. Som en kaksmet nästan fast med betydligt bättre ingredienser.
 
Jag har gjort både med kikärtor och bönor, lika gott med båda. Man kan verkligen inte tro att det är baljväxter i smeten. Det blir en härlig krämighet av det.
 
När jag har tålamod rullar jag bollar som jag ställer i frysen en stund för att sen chokladdoppa eller rulla i något.
Men som sagt smeten är god som den är!  Så ofta blir det väldigt få bollar .. ;)
 
Ibland har jag 1 - 2 dl havregryn i, då blir det som chokladbollar.  Och utan blir det som praliner när de chokladdoppas. Nötsmör (ex mandel, cashew, jordnöt) kan man utesluta.
 
Om man inte vill använda proteinpulver kan man byta ut mot mandelmjöl, kanske havremjöl ..  Det blir lite fastare konsistens dock. Kanske då tillsätta lite mer kakao och lite vaniljpulver.
 
 
Såhär brukar jag göra:
 
Chokladdoppade proteinbollar/tryfflar
12-15 st ganska stora
 
6-8 dadlar
1 tetra kikärtor/bönor (ca 380 gr)
1 dl chokladproteinpulver (eller vanilj)
1 msk kakao
2 msk chiafrö
1 msk kokosolja
1-2 msk kallt kaffe
lite salt
ev 2 msk nötsmör
ev. kanel, lakritspulver
ev. 1-2 dl havregryn (blir som krämiga chokladbollar)
 
Rullas ev i kokos, kakao, lakritspulver, hackade nötter
Eller doppas i smält choklad & gärna doppas i kokos eller hackade nötter efter det.
 
 
Mixa först dadlarna & bönor i matberedare eller med handmixer.
 
Tillsätt övriga ingredienser och mixa till en smet. Låt stå några minuter och rulla bollar sen bollar med vattenfuktiga händer. Lite kladdigt men det går ändå lätt. 
 
Sen brukar jag ställa de rullade bollarna i frysen ca 30 min innan jag chokladdoppar dem och/eller rullar dem i kokos/kakao/lakritspulver/hackade nötter.
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
Näringsvärde per st om 15 st med mörk choklad & hackade nötter ca:
 
Energi 125 kcal
Protein: 6 gr
Fett: 6,5 gr
Kolhydrater: 10 gr
Fibrer: 3 gr
 
Näringsvärde per st om 15 st med bara kokos ca:
 
Energi 85 kcal
Protein: 5 gr
Fett: 4 gr
Kolhydrater: 6,5 gr
Fibrer: 3 gr
 
 
 
 
.

Kommentarer
Postat av: Veronica Wallgren

Åh vad gott!

Svar: Ja de är riktigt goda! :)
mariasfavoriter.blogg.se

2016-03-12 @ 10:10:16
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0