Quinoa/kikärtsburgare / bollar med parmesan, basilika & citron

 

 
 
 
 
 
 

Meatfree Monday & blev lite lek i köket. Har gjort lite olika varianter på vegetariska biffar/bollar med bl a quinoa. 

 

Denna gången tyckte jag de blev perfekta. Gjorde några som hamburgare och några rullade jag till bollar.

 

Ibland steker jag biffarna i ugnen (vänder efter ca 10 minuter) för smeten blir ganska kladdig men denna gången stekte jag dem i stekpannan. Bollarna lade jag in i ugnen några minuter för att bli helt färdiga.

 

Till burgaren använde jag mig av pannbrödet till hamburgerbröd & en dressing av turkisk yogurt, majonäs & persillade. Blev så gott !!

 

Till bollarna åt vi stekt zucchini & en morotstzatsiki.

 

 

QUINOA/KIKÄRTS/BURGARE/BOLLAR

 4-6 port

 

2 dl quinoa

½ msk lantfond eller ½ buljongtärning

400 gr kikärtor 

2 ägg

1 tsk sambal oelek

1 dl riven parmesanost

2-3 msk mandelmjöl  

1 tsk fiberhusk

1 hackad vitlöksklyfta

rivet skal från 1 citon

½ dl färsk hackad basilika

ca 1 tsk salt

peppar

 olja att steka i

 

Sätt på ugnen på 175° om de ska tillagas i ugn.

 

Koka quinoan med fond/buljong enligt anvisningar på paketet och låt svalna.

 

Mixa övriga ingredienser till en smet. Lägg i den svalnade quinoan och mixa ihop lite lätt. Smaka av med salt & peppar och låt svälla ca 5 min.

 

Smeten blir ganska lös. Forma till biffar/bollar med fuktiga händer och stek i olja tills de blir gyllenbruna.

Eller lägg dem på en bakplåtspapperklädd plåt. Sätt in i ugnen tills de fått fin färg, i ungefär 15-20 minuter (vänd dem gärna efter halva tiden).

Om jag gör bollar brukar jag steka dem först några minuter i stekpanna sen låta dem gå färdiga i ugnen ca 8-10 min.

 

 

 

Morotstzatsiki

 

3 dl turkisk yoghurt

1 stor morot

½ citron (skal & juice)

2 pressade vitlöksklyftor

ev 1 tsk honung

salt, vitpeppar

 

 

Spiralisera eller strimla med potatisskalare moroten. Gott även att riva grovt.

Blanda yoghurten med finrivet skal och saft från citronen, vitlök ev honung och smaka av med salt och peppar.

Rör ner moroten. 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


Kommentarer
Postat av: madabouttea.se

Det där ser så sjukt gott ut och nyttigt!!

2016-03-22 @ 12:53:24
URL: http://madabouttea.se/
Postat av: a n n i k a

Mums!

2016-03-22 @ 12:59:53
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0