Tonfiskgratäng med zucchini & kycklingbacon

 
 
 
 
 
 
 
Jag behövde göra mig av med zucchini som legat i kylen ett tag så gjorde en gratäng med tonfisk i.
Den blev riktigt god tycker jag som älskar tonfisk & passade bra med kycklingbacon i.
Bra "träningsmat" med gott om proteiner dessutom. Även perfekt som lunchmat till jobbet!
 
 
Så här gjorde jag.
 
Tonfiskgratäng:
2-3 portioner
 

ca 400-500 gr zucchini
140 gr kycklingbacon
150 gr tonfisk 
ca 5 cm purjolök

1 ägg
1,5 dl lätt creme fraiche
1 msk färskost (örter)
1 msk tomatpuré
50 gr riven ost 
½ tsk persillade

salt, peppar

chiliflakes

 

Sätt ugnen på 200°.

 

 

Skiva zucchinin i ½ cm tjocka skivor och lägg på en smord eller bakplåtskläddpapper (jag använder mig av silicon) ugnsplåt. Salta lite på skivorna och låt vätska ur 5-10 minuter. Torka av vätskan med en ren kökshandduk och sätt in i ugnen tills de nästan är mjuka, ca 10-15 minuter.

 

Skär kycklingbacon i mindre bitar och stek tillsammans med strimlad purjolök. Ställ åt sidan och blanda ner tonfisken tillsammans med ½ dl creme fraiche & tomatpuré till en krämig röra.

 

Vispa upp ägget med resterande (1 dl creme fraiche), färskost, den rivna osten och smaka av med persillade, salt & peppar.

 

Lägg sedan ett lager zucchini i botten på en liten ugnssäker form, ett lager tonfiskröra och gör om proceduren en gång och avsluta med ett lager zucchini. Bred ägg/oströran överst och strö över chiliflakes.

 

Gratinera i ugnen tills det fått fin färg ca 10-15 minuter.

 

Jag hade lätt kokt broccoli och en sallad till.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0