Kantarellsoppa


Åhhh vad gott det är med vin i maten !!
Har inte använt mig så mycket av vitt vin tidigare
(kan bero på att jag inte gillar att
dricka det) men det passar verkligen i gräddiga såser ..

Det behöver inte vara något märkvärdigt vin men jag har läst mig till att ett
fruktigt vin (ej lagrat i ekfat) är det bästa.
Jag har t o m köpt vitt matlagningsvin från Ica och det funkade jättebra.

Nu när det är så kallt & ruggigt ute passar det så bra med soppa.
Så idag gjorde jag kantarellsoppa med kantareller
som jag fått från min väninna Catarina!

Och det passar även med vitt vin här ! ;)

Man behöver:
Ca 4-500 gr kantareller
1 gul lök
4 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 dl vatten
1 dl vitt vin
1 msk lantbuljong (eller fond/buljongtärning)
Smör
Salt
Svartpeppar
Färsk dill


Gör så här

Fräs kantarellerna i smör.
Lägg den frästa svampen åt sidan och fräs löken i smör. 
Lägg i lök, buljong/fond, grädde, creme fraiche, vatten och vin i en kastrull.
Tillsätt 2/3 av svampen (spara resten till servering).

Smaka av med salt, peppar och låt soppan koka några minuter.
Häll upp i tallrikar/skålar och garnera med resterade svamp & dill.



Serverade med vitlöksbröd (här med vitlöks-oopsie till mig)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0