Kebabpizza

Hade kebabkött kvar från "storkoket" som jag
hade  fryst in och gjorde kebabpizza av det.






Är smidig att göra på långpannan och jag tycker LCHF pizzan är riktigt god.

Jag har 2 recept på pizzabotten jag brukar använda mig av.
En med mandelmjöl (lite mer "äggig" i smaken)
och en med mest kokosmjöl som är lite "torrare".

Jag gillar båda. Idag gjorde jag den med kokosmjöl.


PIZZABOTTEN (LCHF)

1 långpanna - ca 4 port

4 ägg
4 msk grädde (el vatten)
1½ dl kokosmjöl
½ dl mandelmjöl
4 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
½ tsk salt

Gör så här:

Sätt ugnen på 180°.
Vispa ägg pösigt i några minuter och blanda i grädden.
Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke och rör ihop allt ordentligt.

Låt stå och svälla i några minuter.
Kavla ut degen på en plåt  - använd gärna bakplåtspapper eller plastfolie över.

Grädda 5-8 minuter och lägg sen på fyllning.

Jag hade tomatsås, kebabkött, tomat, paprika, lök, avokado och ost på.
 Grädda sen 10-15 minuter och toppa med kebabsås.

Kebabsås:

3 dl turkisk yoghurt
2 msk majonäs
1-2 vitlökslyftor hackade
½ tsk vitvinsvinäger
1 tsk tomatpuré
½ tsk chilipulver
1 tsk olivolja
salt
ev. ½ tsk spiskummin

Blanda och låt stå en stund.

Trackback
RSS 2.0