Choklad & hallonpaj - Raw food

 
 
Lovade moster att baka något "raw foodigt" så hon fick smaka nu när vi skulle träffas i påsk.
 
Så jag gjorde en paj med nötchokladbotten, chokladkräm & toppade med hallonkräm.
 
Just choklad och hallon går ju inte att misslyckas med .. ;)
Ibland smaksätter jag hallonkrämen med lakrits - jättegott!!! 
 
Jag utgick lite från receptet till Raw Food Brownies jag gjorde för ett tag sen.
 
 
Så här gjorde jag:
 
 
Raw choklad/hallonpaj
 
 
Botten:
3 dl nötter (jag hade mandel, hassel & valnötter)
5 dadlar (mjuka/blötlagda)
1 msk smält kokosolja
2 msk raw kakao
1 msk honung/agave
1-2 msk vatten
 
Chokladkräm:
2 dadlar
1 stor avokado
3 msk vatten
1 msk honung/agave
2 msk raw kakao
½ msk raw Mesquite (kan uteslutas)
 
Hallon/chiakräm:
3 dl hallon
½ banan
2-3 msk chiafrön
1-2 tsk agave/honung
ev. 1 krm vaniljpulver
(ev 1 tsk lakritspulver)
 
Garnering:
Hallon (el jordgubbar)
Kokos
 
Börja med att mixa nötterna till botten.
Tillsätt övriga ingredienserna tills det blir en kladdig smet.
Tryck sen ut smeten i en pajform.
 
Mixa ingrenserna till chokladkrämen tills det blir en jämn kräm.
Bred ut över botten och ställ sen gärna i frysen ett par timmar.
 
Gör hallonkrämen så länge, mixa ingredienserna och ställ i kyl någon timme.
 
Bred sist över hallonkrämen innan servering.
 
Garnera gärna med hallon, jag hade dock inga kvar så det fick bli jordgubbar och kokos.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lana

Wow, vilken paj! Jag börjar regla! Den ser ju super smarrig ut! :)
Kramar!
//Lana

2013-03-31 @ 13:46:34
URL: http://www.ryskadockor.blogspot.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Åh, så gott och snyggt det ser ut att vara! En underbar paj, som jag bra gärna skulle vilja ha en bit utav...

Svar: Ja den är väldigt god! Går även att frysa in om det blir ngt över..=)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-03-31 @ 20:54:35
URL: http://bakasockerfritt.se/
Postat av: JUNITJEJ

Vad den ser god ut!
Hoppas du inte blir lurad idag på första april! Ha en fin dag!

2013-04-01 @ 10:33:00
URL: http://www.junitjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0