Superenkel bearnaisesås

 
 
Läste hos Catharina om en beasås hon gjort och den lät så smidig.
Hon i sin tur hade hittat recept hos Monkan.
 
Nu har jag testat den och den kommer jag göra fler gånger..
Inte en chans att den skär sig, och gick väldigt snabbt att göra.
Lite mer majonässmak än orginalsåsen men det gör mig ingenting.
 
Jag hade min egna majonäs som jag blandade med.
I receptet är det schalottenlök men jag hade bara rödlök hemma
och använde mig av den, och det blev lika bra med det.
 
 
 
Så här gjorde jag:
(ca 2 port)
 

1 msk schalottenlök (el rödlök/gul lök)

2 msk vinäger

1 msk vatten

några grovmalda vitpepparkorn

1 tsk torkad dragon (har du färsk så lite mer)

½ tsk torkad persilja

 

Lägg alla ingredienser ovan i en kastrull och låt all vätska koka in i löken.

 

50 g rumstemperarat smör

1 dl majonäs

salt och dragon att smaka av med

 

Rör ihop det rumstempererade smöret med majonäs och inkokta löken.

Smaka av med salt och ev lite mer dragon.

 

Vi hade grillad biff, rotsaksstrips & sallad till.

 

 

 
 
 

 


Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Nu har jag sett detta på så många ställen så nu måste jag ju prova själv också. :-)

Svar: Ja gör det, den blev väldigt god och är så lätt att göra. :)
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-26 @ 17:43:53
URL: http://vardagfest.blogspot.com
Postat av: Catharina

Visst är den smarrig! Tack för länkningen snälla du :)

Ha en fin kväll!
Kram C <3<3<3

Svar: Så klart jag länkar!! Det var ju dessutom jättegod ..Kram
mariasfavoriter.blogg.se

2013-05-26 @ 18:52:23
URL: http://lycka33.blogspot.com
Postat av: Mårtenssons kök

Vilket bra recept, beasås är ju så gott!

2013-05-26 @ 22:35:39
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0