Enkelt kokosgodis

 
 
Jag älskar kokos. Färsk, torkad, chips, kokosvatten, kokosmjölk - you name it!
 
Vi brukar köpa kokosnörter och dela själv och äta som godis.
 
Och det är lättare än man tror att dela en kokosnöt.
Jag kollar när jag köper en nöt att det skvalpar i den, dvs är kokosvatten i.  Är det inte vätska i kan den vara möglig. Ju mer vätska i desto färskare är kokosen.
 
Just den gröna färska kokosnöten är ju egentligen godast men svår att få tag på i Sverige. Så det är den bruna nöten jag köper här.
 
När jag delar nöten använder jag en hammare. Jag står över en bunke för jag vill spara vätskan, tar nöten och bankar runt nöten med hammaren som en linje för att få till en spricka runt nöten.
 
Det tar några varv men sen när sprickan kommer är det lätt att dela den. Häll ur vätskan och sila den, brukar inte vara så mycket men jag tycker den är god - som den är eller i en smoothie.
 
Eller tar man en spik och hamrar i kokosnötens tre ögon först för att hälla ur vätskan i en bunke.
När all mjölk är ute, kan du hamra runt om.
 
Sen går det med envishet karva ur köttet med en vanlig matkniv, skala bort det bruna innerskale med en potatisskalare och sen kan man riva eller skiva kokosköttet.
 
Skivorna är goda att doppa i smält choklad eller bara äta som den är.
 
 
 
 
 
Här är ett recept på Bounty, mitt favvogodis! Vill man göra mjölkfritt (Paleo) finns recept här.
Godaste godiset nu till jul !!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fanny Kvist

Åhh vad gott de ser ut, sälar kokos!!

2014-11-20 @ 20:53:14
URL: http://fannykvists.blogg.se/
Postat av: Jessica - Mamma Till Prinsessan Molly

Ser jättegott ut, dock gillar jag inte kokos, haha!

2014-11-20 @ 20:57:49
URL: http://jessicasjosten.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0