KycklingTacoGratäng

 
 
 
 
Vi har tonåringar som fortfarande älskar tacos, vill nästan ha det varje vecka.
Jag försöker få ner det till varannan i varje fall och då även variera köttfärs med kyckling.
Vi gör som variation ibland en gratäng. Den är väldigt god & krämig.
 
Och förra veckan gjorde jag tacogratängen med kyckling istället. Jag hade köpt färsk kycklinglårfilé
men föredrar nog egentligen vanlig kycklingfilé (går också med kycklingfärs fast ibland är det gott
med lite större bitar).   Här är varianten vi brukar göra med köttfärs.
 
 
 
Kycklingtacogratäng:
(4-5 port)
 
600 gr kyckling skuren i små bitar
ca 4 msk tacokrydda (eller 1 påse )
3 dl creme fraiche
1 burk (200 gr) färskost  ex philadelfiaost
1-2 hackade/pressade vitlöksklyftor
1 paprika
1 tomat
oliver
 
 
Sätt ugnen på 200°.
 
Stek kycklingbitarna i olja och krydda med tacokrydda smaka ev av hur mycket som behövs.
 
Lägg i botten på en gratängform.
 
Rör ihop creme fraiche, philadelfiaost och den hackade vitlöken.
Bred ut krämen över köttfärsen.
 
Finhacka paprika, tomat och strö över tillsammans med oliver.
 
Gratinera i ugn ca 10-15 minuter.
 
 
Jag serverade guacamole, sallad och ostchips till. Salsasås är också gott till.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0