Glutenfritt pannbröd a lá Tasty Health

 
 
 
Vilket gott bröd jag gjorde! Har sparat receptet från Tasty Health sen ett tag. Var lätt att göra och riktigt gott tycker jag. Är nu ett av mina favoritbröd. Går säkert att byta ut morot mot annat ex sötpotatis eller zucchini.
 
Har haft det som smörgås och även som här nedan ett pitabröd för kycklingkebab.
 
Här nedan har jag kopierat Sannas (Tasty Health) recept. Jag tog dock bara 1 tsk honung & jag använde mig av cashewmjölk. Sanna har många härliga recept för övrigt, kolla hennes blogg!!
 

Pannbröd med morot
4 normalstora eller 8 små

1,5 dl Durramjöl

1 dl havremjöl (mal havregryn i en matberedare/mixer)
1 krm bikarbonat
1 krm salt
1 krm anis
1 krm fänkål
130 g naturell lättkvarg
0,5 dl valfri mjölk, jag hade cashewmjölk
1 tsk honung
30 g riven morot (ca 1 liten morot)

Blanda ihop alla torra ingredienser. Tillsätt de blöta och blanda ihop tills du får en deg. Dela degen i 4 el 8 delar och lägg en i taget på en mjölad bänk och kavla, eller tryck ut, degen till ett platt tunnbröd, ca 1 cm tjockt.


Stek bröden på medelhög värme i ca 2-3 minuter per sida i torr stekpanna. Låt svalna på en duk eller ett galler.

 
 
 
 
 
 
 
Kebeb gjord av kyckligkött kryddat med kebabkrydda, grönsaker, fetaost, örtkryddad matyogurt & tacosås.
 
 
 
 
 
Nedan gjorde jag en kräft/ägg-röra. Mina bröd har gått att dela på mitten. De blir tunna men det gillar jag.
 
 
 
 
 
 Eller bara som en vanlig ägg & kalkonsmörgås
 
 
 
 
 
 
 
Näringsvärde per bröd (om du gör 4 bröd):
140 kcal
24,5 g kolhydrater
7 g protein
1,5 g fett 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0