Tacogratäng med kycklingfärs & sötpotatischips

 
 
 
 
 
En kompis berättade att de ätit tacogratäng och jag blev så sugen på det. Var länge sen vi gjorde det och testade denna gången att göra med kycklingfärs. Det blev verkligen gott tyckte jag. Så här delar jag med mig som jag gjorde den. Bottnade med tunt skivad sötpotatis och lade resten över.
 
Jag gjorde en stor form och den går lätt att halvera. MEN detta är perfekt tips till lunchlådor som passar utmärkt att frysa. Så passa på att gör stor sats. :)
 
Jag gjorde även lite sötpotatischips som jag hade till. (Lade då tunt skivad sötpotatis på en oljad ugnsplåt som jag hade i ugnen tills de fick färg och blev lite krispiga. Jag vände dem en gång under tiden. Salt på och färdigt.)
 
Guacamole har jag till och det är ett måste tycker jag till alla tacovarianter.
 
 

Tacokycklinggratäng (8 port)

 

1-2 sötpotatis (beroende på om man gör chips)

1 kg kycklingfärs

 

Tacokrydda

2 tsk chilipulver

2 tsk paprikapulver

2 tsk salt

1 tsk vitlökssalt

1 tsk lökpulver

1 tsk spiskummin

2 krm cayennepeppar

½-1 dl vatten

 

Topping:

halverade körsbärstomater
3 dl riven ost
2 dl crème fraiche + 2 dl turkiskyoghurt (eller 4 dl creme fraiche)

200 gr färskost 
2 ägg
1 vitlöksklyfta

2 msk majonäs

 

Salt & peppar

 

Sätt ugnen på 200°.

 

Skiva sötpotatis tunt och lägg omlott i en oljad stor pajform (eller två mindre) även lite upp på sidokanterna. Förgrädda ca 10 minuter. (Gjorde även chipsen här av resterande potatis).

 

Bryn kycklingfärsen i olja tills det nästan är genomstekt, blanda ner kryddor, vatten och låt koka in ett par minuter. Lägg färsen över sötpotatisen.

 

Lägg de halverade tomaterna över färsen och blanda ihop creme fraiche, färskost, turkisk yoghurt, ägg, riven ost, vitlök, majonäs och lite salt/peppar som läggs över på toppen.

 

Gratinera i ugn ca 20-25 minuter.

 

Jag serverade med guacamole, rårivna morötter och sallad.

 

 

 

 

 

 
 Bottna formen med sötpotatis.
 
 
 På med den stekta färsen, tomater & creme fraiche/ostsåsen.
 
 
 
 Serverade med sötpotatischips
 
 
 
 och guacamole.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.

Kommentarer
Postat av: Josefin Nilsson

Åh vad gott det låter och ser ut! :)

2016-10-18 @ 10:26:39
URL: http://josefinnnilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0