Mina LCHF Frukostar ..

Försöker ju undvika kolhydrater och då brukar frukosten vara det jobbigaste
målet om man normalt brukar äta bröd eller gröt.

Det bästa man kan äta enligt LCHF är ägg, ägg & ägg. Men man tröttnar lätt i alla fall jag.
Dessutom tar jag med mig frukosten till jobbet så omelett är inget val till vardags.
Ej heller ägg & bacon. Men jag har en perfect röra jag blandar ihop redan kvällen innan bestående av:

Kalla "äggröran":

2 kokta hackade ägg
2 msk lätt kesella
1 msk majonäs (gör ofta egen )
3 skivor hackad skinka
(eller ½ brk tonfisk i olja, räkor, kräftstjärtar)
ev. halv avocado
ev. lite hackad gurka/paprika/purjolök
salt, peppar

Blanda allt & smaka av med salt & peppar. Klart


Något annat som jag ibland äter är den feta matyoghurten.
Har upptäckt att Arlas Turkiska Meze endast innehåller 3 gram kolhydrater,
dessutom är den jättegod & krämig. (Ibland blandar jag i Kesella).
Till det tar jag några hallon, (färska eller frysta) & toppar med rostade frön & nötter.
Äter man strikt LCHF ska man nog undvika för mycket nötter. 
(Äter man inte Lchf är detta den godaste müslin ever tycker jag.. ;)


Nöt & frömüsli:

Paranötter
Sötmandel
Solroskärnor
Valnötter
Lite kokos

Hacka i lite mindre bitar & rosta i stekpanna några minuter. Förvara i burk, håller flera veckor.




Omelett
gör jag också gärna till helgen, den kan se ut så här:

2 ägg
2 msk grädde
salt, persillade
Zuccini
purjolök
paprika
Färskost gärna "vitlök/örter" eller gräslök
tomat

Jag skivar grönsakerna tunt & bryner lite lätt först. Vispar ägg, grädde & kryddor som jag häller över grönsakerna. Låter äggstanningen stelna och klickar över osten. Skivar en tomat och lägger överst innan jag viker omeletten och lägger på tallriken.

Har hittat ett recept på gröt som jag inte testat än men här finns det: Marianns Lchf-gröt
Ska köpa kokosmjöl & testa !  =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0