Ottomansk kebab - Guveç

 
 
 
 
Minns första gången jag var i Turkiet 1991 och blev serverad en köttgryta som var SÅ god.
Osmanish Pfanne stod det i menyn, på tyska givetvis vilket är vanligt i Alanya ..
 
Ofta tror jag de har lammkött i den men här gjorde jag på högrev.
Går även att göra på kycklingkött.
 
Jag gjorde i min lergryta och det är ju ett sådant smidigt tillagningssätt.
Blir dessutom SÅ gott med ...
 
Så här gjorde jag:
 
 
Ottomansk kebab - Guveç
 
500 gr nöt eller lammkött skuret i tärningar
1 stor hackad gul lök
2 hackade vitlöksklyftor
1 tärnad aubergine
1 tärnad grön paprika
1 tärnad röd paprika
3 tärnade stora tomater
2 msk tomatpuré
2 msk lantfond (eller buljong)
2,5 dl vatten
2 tsk sambal oelek
½ halv pressad citon
lite salt & svartpeppar
1 förpackning fetaost
 
 
Blötlägg först lergrytan ca 30 minuter.
 
Bryn köttet några minuter i olivolja.
 
Lägg sedan köttet i botten på lergrytan och lägg sedan
över grönsakerna och smula över fetaosten överst.
(Jag hade här köttet över grönsakerna men då blev köttet lite mörkt).
Blanda vatten med fond/buljong, häll i grytan och sätt på locket.
 
Ställ grytan i kall ugn och sätt ugnen på ca 220°.
 
Låt stå i ca 2 timmar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Här serverad med tabbouleh, vinbladsdolmar, hoummus, labneh (myntayoghurt), lammfärsbullar & sallad.
 
 

Kommentarer
Postat av: Karro

Turkisk mat är ju så gott.
Kram

Svar: Ja visst är det!! Känns hälsosamt & fräscht med. Precis som jag vill ha det! ;)Kram
mariasfavoriter.blogg.se

2014-06-18 @ 20:24:38
URL: http://livskraft1.blogspot.se
Postat av: Mary

Testade det här receptet med lite höftade mått idag (och jag hade ingen fetaost hemma så det blev en halv förpackning getost istället) och det var jättegott. Tack!

2015-02-01 @ 20:28:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0