Kebabtallrik på färs med ugnsbakad aubergine

 
 
 
Köpte storpack (nästan 2 kg) nötfärs förra veckan och i söndags tog jag mig an den.
Försöker under helgen göra lite storkok och fylla frysen med för veckans lunchlådor.
Sparar mycket tid och man äter ju då automatiskt bra mat.
 
Nu gjorde jag bl a Italienska köttbullar i tomatsås, moussaka och kebab.
 
Just kebab på köttfärs gör vi lite då och då. Lätt och blir väldigt gott!
Här gjorde jag ugnsbakad aubergine till - jag älskar aubergine!
Krämigt och gott.
 
Även här finns ett recept serverad med bröd, se länk.
(Dock hade matbilderna försvunnit så jag lade in dessa bilder).
 
 

Kebab:

500 gr nötfärs (eller lammfärs)

2 pressade vitlöksklyftor

2 tsk spiskummin

1 tsk salt

1 tsk oregano

2 tsk citronsaft


Blanda ihop allt till smidig "deg".

 

Dela i 4-5 delar & kavla ut en del färs i taget mellan 2 bakplåtspapper.  Dra bort det översta pappret & vänd ner köttet i het stekpanna med olja.

 

Efter en stund släpper det andra pappret.  Ta bort pappret och vänd köttet.

 

Skär i strimlor och servera tillsammans med  ex. sallad, tomat, gurka, paprika, rå lök, pepperoni.

 
Auberginen skivar jag bara,  lägger på en plåt (antingen oljad eller med bakplåtspapper på).
Penslar lite olja på, strör på lite salt & peppar.
Gräddar i ugn på 220° ca 15-20 minuter tills de börjar få färg och känns mjuka.
 
Övriga familjen ville hellre ha ugnstekta potatisklyftor.
 
 
Som sås denna gång gjorde jag en aioli & en sås baserad på turkisk yoghurt:
 
Kebabsås:
3 dl turkisk yoghurt
½ dl majonäs
2 msk chilisås
1-2 pressad vitlöksklyfta
½ tsk sambal oelek
½ tsk honung
salt & peppar
 
Blanda allt, låt stå ca 10-15 minuter och smaka av om det behövs mer salt & peppar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0